BAGAIMAN BELAJAR SECARA BERKESAN.
Apakah konsep pembelajaran secara berkesan? Pembelajaran secara berkesan adalah pembelajaran yang mencapai mutu tinggi dalam mengingati fakta, memahami konsep dan kebolehan mengguna, mengolah serta menganalisis fakta dan konsep pada semua kemungkinan. Aspek yang perlu diberikan perhatian untuk mencapai pembelajaran secara berkesan:
1. NIAT DAN MATLAMATNiat dan matlamat datang daripada hati. Niat yang ikhlas kerana Allah s.w.t. adalah kunci keberkataan belajar. Matlamat adalah pendorong yang kuat untuk mencapai keinginan. Cita - cita atau sasaran belajar berkaitrapat dengan matlamat seseorang. Cita-cita mesti berasaskan alam nyata dan mestilah suatu yang boleh dicapai.
Cita-cita harus selari dengan bidang kursus anda supaya tidak melambatkan usaha mencapainya.
2. SIKAP
Sikap merupakan pandangan serta perbuatan yang terbentuk dari pengalaman, pemiikiran, emosi disusuli ddengan tindakan
2.1. Sikap positif
a) Yakin akan kebolehan dan usaha sendiri.
b) Ingin tahu dan tidak malu bertanya.
c). Pencapaian lemah dalam ujian dijadikan pemangkin untuk meningkatkan usaha dan azam.
d. Berdisiplin iaitu mengikut perancangan.
v. Mengutamakan pembelajaran jika masa itu diperuntukkan untuk belajar.
vi. Bersedia menerima teguran dan nasihat membina.
vii. Menyelesaikan kerja secepat mungkin.
viii. Sentiasa bersikap bersedia.
ix. Tawakal.
2.2. Sikap negatif
i. Ragu-ragu atau terlalu yakin akan kebolehan sendiri.
ii. Malu bertanya.
iii. Pencapaian lemah dianggap kegagalan muktamad.
iv. Belajar secara mengikut mood
v. Mudah mengalihkan perhatian kepada perkara lain selain pembelajaran.
vi. Tidak peka pada teguran
vii. Enggan menerima nasihat.
vii. Suka menangguhkan kerja.
viii. Malas berusaha.
xi. Menyerah kepada nasib semata-mata.
3. PENGURUSAN MASA
i. Perencanaan masa
Rahsia orang yang berjaya adalah pengurusan masa yang cekap bagi membolehkan mereka mengambil bahagian dalam pelbagai kegiatan.
ii. Perencanaan masa secara realistik.
Pelajar harus mengetahui kegiatan dan masa yang diambil untuk melakukan aktivitinya setiap hari.
Cara yang boleh dilakukan ialah dengan mencatatkan setiap kegiatan dalam tempoh seminggu.
Sekiranya sesuatu perancangan tidak realistik, pelajar boleh mengubahnya.
Umpamanya, jika waktu makan dijadualkan 15 minit, tetapi pelajar mengambil 30 minit, ia tentu menjejaskan kegiatan lain seperti berehat atau bermain. Oleh itu, pelajar harus mengubahnya, sesuai dengan keperluan.
iii. Mengoptimumkan perencanaan
Pelajar mesti mengambil kira bila dirinya cergas serta bersedia untuk belajar dia bila pula dia memerlukan rehat.
Kajian ahli psikologi mendapati kitaran masa terbaik untuk pembelajaran adalah satu jam belajar dan 10 minit rehat.
iv. Masa Menunaikan Ibadat
Pelajar yang berjaya, perlu memperuntukan masa untuk melaksanakan ibadat, seperti solat Fardu, solat sunat, membaca Al-Quran dan berzikir.
4. PENUMPUAN
Kurang penumpuan boleh menyebabkan pembaziran masa. Sebaik-baiknya jangan berbelah bahagi perhatian otak sehingga menjejaskan tumpuan.
i. Tubuh yang segar
Tumpuan boleh terjejas jika pelajar berada dalam keadaan tidak sihat atau lapar. Pelajar perlu tidur dan rehat yang cukup.
ii. Mengantuk
Ramai pelajar masih mengantuk walaupun mempunyai masa tidur yang cukup. Jalan terbaik ialah dengan melawan perasaan mengantuk itu. Antara caranya ialah dengan tidur sekejap untuk menjadi badan segar semula.
Mungkin juga anda boleh bersenam sebentar, bergantung kepada kesesuaian diri.
Jangan cuba atasi masalah ini dengan mengambil ubat atau pil. Pelajar boleh membahagikan waktu pembelajaran antara matapelajaran yang diminati dengan yang tidak diminati.
iii. Kelesuan fikiran
Perasaan ini berpunca daripada rasa bosan yang lazim dilalui ketika belajar atau membaca.
Ia boleh diatasi dengan menukar kegiatan seperti membaca majalah. Jika percubaan itu berjaya, ertinya dia lesu kerana bosan.
5. BERDOA
Ada sebilangan pelajar hanya berdoa ketika tertentu sahaja semasa belajar, Amalan sedemikian adalah salah. Kita hendaklah sepanjang masa berdoa sebelum membuat suatu aktiviti. Sekurang - kurangnya menyebut بسم الرحمن الرحيم sebelum melakukan aktiviti yang baik dan bermanfaat. Semoga aktiviti yang dilakukan diberkati dan diredhai Allah s.w.t.
6. ISTIQAMAH
Mengulangkaji perlu dilakukan secara Istiqamah (berterusan), walaupun sedikit. Pelajar yang berazam untuk berjaya perlu istiqamah dalam belajar. Sekurang - kurangnya 4 - 5 jam sehari. Masa belajar dipertingkatkan apabila menjelang hari peperiksaan 9 - 10 jam sehari.
7. PELBAGAIKAN AKTIVITI BELAJAR
Pelajar perlu mempelbagaikan antiviti belajar dan mengulangkaji. Antaranya adakan rakan belajar, belajar secara kumpulan, perbincangan, latihan, membuat nota, menjawab kuiz dan lain - lain lagi. Dengan ini, pembelajaran lebih menarik dan berkesan.
SELAMAT BERAMAL SEMOGA BERJAYA
Tiada ulasan:
Catat Ulasan